Tuesday, November 8, 2011

bajet aku, masalah dan penyelesaian

Assalamualaikum

our budget are reveal shortly...


Ok, lama tak update blog. Aku busy segala bagai dengan aktiviti kolej, meeting, assignment dengan mid sem lagi 4 paper ni. Disebabkan aku di rumah, maka potensi untuk study adalah kurang dan aku mempunyai masa untuk mengupdate entry ni. :D

So, berbalik kepada tajuk entry ni, ye betol, aku memang ada masalah. Masalah apa? Bukan cinta, bukan study tapi kewangan. =.='

Orang selalu cakap kat aku, kau ni nama je student accounting tapi urus kewangan pun xreti. Bukan xreti la bro, memang duit tu x cukup. :p

Apa kejadah PTPTN lepas tolak bersih hutang pelajar tinggal RM1800++ je. Tapi, heaven giler duit masuk, pastu duit keluar macam air. :D 
Tup tap tup tap, baki anda : RM10.80

Ok, sekarang baru masuk bulan November, sem aku habes akhir bulan Januari tahun depan, duit masuk bulan Februari bila sem bukak.
So, penyelesaian untuk sem ni punya masalah adalah dengan menggunakan duit yang Mak ngan Ayah aku bank in seminggu RM50, tapi kadang2 dua minggu RM50. =.='
#Nak buat macam mana, kau yang boros amri.
Pandai2 lah saving sampai akhir sem. #erk, ini bukan penyelesaian...

kosong...:(


TAPI....................
Aku dah ada financial planner untuk sem dua. Yeah!

1 Semester: 4 bulan ( 120 hari )
Duit masuk nanti : RM1800 ( selepas tolak yuran segala bagai )
Baucar untuk buku: RM200 ( PM kata nak bagi dalam bajet 2012, kalau sembang xtahu la )

So, aku bajet satu hari makan RM5 X 120 hari = RM600 ( Bajet makan )
Minyak motor: RM15 sebulan X 4 bulan = RM60 ( Boleh ke? Em, cuba dulu )
Belanja belajar: RM400 ( Termasuk alat tulis, buku2, print nota dan assignment )
Hutang: RM100 ( Anggaran kasar sebab xdapat nilai sebenar lagi ) =.='
Topup: RM10 seminggu X 4 minggu X 4 bulan = RM160 ( Ini selalu beyond limit )
Aktiviti kolej yg suka guna duit : RM100 ( ok la tu )
Duit kecemasan: RM100 ( Banyak sangat lak ni )

Keseluruhan belanja : RM600 + RM60 + RM400 + RM100 + RM 160 + RM100 + RM100 = RM1520

Duit Masuk : RM1800 + RM200 = RM2000
So, aku bole enjoy lagi : RM2000 - RM1520 = RM480 ( boleh tahan la banyak) :D

Aku kalau bab2 plan ni memang handal tapi nak melaksanakan ni je payah sikit. So, sama2 lah doakan aku berjaya dalam Bajet aku ni. :)




0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...