Monday, April 18, 2011

Aku Manusia Biasa

Aku ni bukanlah Ustaz tapi sesama manusia lain sebagai khalifah Allah di muka bumi ni. Bila kita berbicara tentang fitnah, lihat benda ni seolah-olah perkara biasa bagi remaja terutama pelajar-pelajar universiti. Tapi mungkin salah aku jugak kot, aku xpandai nak menegur orang. Cara atau medium yang aku gunakan untuk menegur tu salah. Ok fine, xpa2...bak kata orang utara la. 

Beberapa jam lepas tu........

Setelah aku menganalisis kronologi 'teguran' aku tu, aku rasa ada sesuatu yang xkena sebab aku point kat sorang mamat je. Sebab ramai kan, jadi general la 'teguran' aku tu...so, aku fikir siapa makan cili terasa la pedasnya...Kalau aku diantara ramai2 tu kalau aku di pihak yang benar xsemenanya aku nak melatah...Masalahnya orang lain yang melatah..aku xtaw la pulak 'teguran' aku tu orang lain yang terasa sebab aku sendiri x expect dia yang salah, jadi kalau dia dah melatah Apo nak Di kato lah...tepuk dada tanya sendiri la jawabnya.

Berbalik kepada fitnah yang aku sebut tadi, aku dikatakan kononnya aku telah memfitnah orang ramai. Tak mengapa, aku redha diperkatakan sedemikian. Kerna aku percaya aku berada di pihak benar. Jadi nasihat aku, jika tidak benar aku memfitnah orang lain maka dia secara telah memfitnah aku mengeluarkan fitnah.
Aku hanya manusia biasa, aku bukan alim ulama maka tiadalah hadis2 atau ayat2 Al-Quran untuk menguatkan kata2 aku, tapi selagi aku di pihak benar aku tidak perlu khuatir.



Karya : A.D.

Cerpen spontan yang dikarang pada subuh hari,  
Cerita ini tidak ada kene mengena dengan individu di luar sana samada yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia...=) 

P/S: Sangat terok bahse, toksah mmpi la mu nak jd penulis...

2 komen:

zafirah said...

amri bce komen yg amni tulis kat ur post b4 dis.dah jgn srabut2 sgt.focus on ur exam dlu ye.rmai agy kat lua sana syg kmo.bkn kwn kmo tu je.tp pape pn stle ngan dye ngan cre baek ye.bdiam dri x kan setle pape pn.gudluck :)

Amri Dellan said...

ini cerpen la syg oi....huhu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...