Wednesday, March 2, 2011

Kiasan & Perlian..??

Assalamualaikum kepada semua,
hari ini aku nak berkongsi pendapat tentang maksud kiasan dan perlian. Seperti yang kita semua sedia maklum, perlian dan kiasan merupakan dua jenis perkataan yang berbeza baik dari segi huruf mahupun maksudnya.

Melalui pembacaan serta sedikit ilmu yang aku ada, kiasan ini sebenarnya merupakan satu kumpulan ayat yang mempunyai maksud tertentu khusus kepada sesuatu budaya. Kiasan ini terbahagi kepada beberapa pembahagian iaitu peribahasa, simpulan bahasa, bidalan, pepatah, perbilangan dan perumpamaan.

Manakala perlian pula ialah, ucapan yang dikeluarkan untuk mengejek atau untuk menyindir individu mahupun masyarakat.

TAPI............................

BUKAN aku nak bercerita tentang maksud perlian ke kiasan ke, aku cuma nak kongsi cerita................
Ada seorang pemimpin ni, cakap beliau HENDAK berkias-kias TAPI sebenarnya TIDAK, hanya PERLIAN, PERLIAN & PERLIAN...daripada perli, lebih baik cakap direct..tak payah la nak perli orang tu orang ni...ingat orang lain suka ke, orang lain pun ada perasaan...sifat TERASA itu adalah NORMAL...ROBOT je yang tak terasa...Jadi, perbaikilah diri...Anda belum layak untuk menjadi PEMIMPIN..

RELA DIPIMPIN UNTUK MEMIMPIN..............

5 komen:

akmal said...

aku dah agak dah( sambil membuat reaksi anggota badan yang anda paham) Haaaaa..haaaa

akmal said...

aku dah agak dah( sambil membuat gaya badan yang kau biasa tengok) Haaa.haaa,,haaa

Amri Dellan said...

haha...agak la..

akmal said...

haaa..haaaa

biabras said...

haaa...haaaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...